آموزش کار با دستگاه دیاگ | diag چیست؟

دیاگ چیست؟
دیاگ

دستگاه دیاگ چیست؟

دستگاه دیاگ یا عبارت فارسی آن دستگاه عیب یاب دستگاهی است الکترونیکی که با کامپیوتر خودرو ارتباط دیجیتالی برقرار کرده و با دریافت برخی اطلاعات از آن تعمیرکار را برای عیب یابی خودرو کمک می‌کند. بهتر است علاقمندان محترم به این موضوع توجه داشته باشند که دستگاه دیاگ یک دستگاه جادویی نیست و بیشتر زحمت عیب‌یابی را تعمیرکار باید شخصا برعهده داشته باشد. اطلاعاتی که دستگاه عیب‌یاب از کامپیوتر خودرو دریافت می کنند به چند دسته تقسیم می شوند:

  1. کدهای تشخیص عیب سیستم انژکتوری (عمدتا عیوب الکترونیکی)

  2. کدهای عملکردی موتور

واژه دیاگ از اواخر دهه ۷۰ در ایران باب شد و به خصوص در اوایل دهه ۸۰ و با حضورپژو۲۰۶ بیشتر به گوش همگان می رسید. از اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی که ورود خودرو به ایران محدود شد، بالطبع سر و کار تعمیرکاران هم بیشتر با خودروهای ایرانی بود که سردمدار آنها پژو و پیکان و پراید بودند.

هیچ یک از این خودروها از سیستمهای انژکتوری استفاده نمی کردند و بنابراین بحث تعمیر و عیب یابی همچون حرفه ای سنتی و سینه به سینه همچنان در سطح کشور ی جاری بود. در اواخر دهه ۱۳۶۹ شمسی و با معرفی خودروهای با موتور انژکتور  کم کم بحث استفاده از دستگاههای عیب یاب جهت تعمیر و عیب یابی خودروها شروع شد.

با توجه به اکثریت قریب به اتفاق خودروی پژو، دستگاه اصلی این شرکت به نام DIAG2000 جای پای خود را بین تعمیرکاران نمایندگیهای مجاز ایران خودرو باز نمود. با گذر زمان و حذف قسمت عددی ۲۰۰۰ این دستگاه به نام دیاگ شناخته شد و حتی پس از آن واژه و مصدر “دیاگ کردن” یا “دیاگ زدن” خودرو هم جای خود را در محافل  تخصصی باز کرد.

و اما واژه دیاگ  بر گرفته از لفظ انگلیسی Diagnosis است که به مفهوم “عیب شناسی” یا “تشخیص بدی ” بوده و در گذشته  به کار پزشکان و اطبا مرتبط بوده است که با گرفتن شرح حال و انجام آزمایشات مختلف و کنار هم گذاشتن آنها به نوع یا علت بیماری شخص پی برده می شود.

در صنعت خودرو نیز به هرگونه ابزار و یا وسیله ای که به تشخیص عیب کمک کند Diagnostic Tool گفته می شود، صرف نظر از اینکه آیا یک وسیله پیشرفته کامپیوتریست یا وسیله ساده مکانیکی.

هم اکنون مصدر ” دیاگ زدن” در بین عوام جاری است که از لحاظ زبان شناسی عوام مورد قبول بوده ، اما مورد اشتباه استفاده از لفظ دیاگ ۲۰۰۰ است که متاسفانه گروهی از شرکتهای ایرانی با استفاده از این نام و اغوا تعمیرکاران در صدد افزایش فروش محصول خود هستند و یا تعمیرکارانی که بی محابا بر تابلوی مغازه خود “عیب یابی با دیاگ ۲۰۰۰″ را درج نموده اما فقط یک سیستم ساده ساخت ایران را تحت سیستم عامل DOS استفاده می نمایند.

لذا لازم به ذکر است که دستگاه Diag2000 ساخت شرکت ACTIA فرانسه بوده و روی یک کامپیوتر پرتابل (کمی بزرگتر و کلفت تر از یک لپ تاپ) و تحت Windows 95 کار می کند. علاوه بر آن تولید این دستگاه از حدود ۳-۴ سال پیش متوقف و حدودا از ۱۸ ماه پیش هیچ گونه update جدیدی برای این دستگاه ارائه نمی شود. دستگاه جایگزین شرکت پژو برای دیاگ ۲۰۰۰ دستگاه جدیدتری به نام سیستم PPS است که بر روی لپ تاپ IBM نصب و مورد استفاده قرار می گیرد.
خرید دستگاه
.

 

مطالب مشابه

کاربرد سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن چیست ؟ کاربرد و تعمیر سنسور اکسیژن | Oxygen Sensor

وظایف سنسور اکسیژن: مقدار اکسیژن در گازهای خروجی را سنجیده...

برنامه پژو 206

مصرف سوخت ،گیربکس اتوماتیک پژو ۲۰۶ را چگونه میشود کم کرد؟

گیربکس اتوماتیک ، پژو ۲۰۶ چکونه کار می کند؟ پژو...

دستگاه gds

راهنمای دستگاه gds : دیاگ تخصصی هیوندا کیا

راهنمایی تعمیراتی دستگاه دیاگ gds برای hyundai ،kia: دستگاه جی دی...

تنظیمات قالب

با توجه به نوسانات شدید قیمت ارز ، برای اطلاع از قیمت ها با شماره های ۰۲۱۶۶۳۶۳۰۸۲ و ۰۲۱۶۶۳۶۲۱۸۲ تماس حاصل نمایید !